Homeopatija v plenicah
08/25/2011
Bolj srčkan od svizca in najmanj tako priden. (polh, foto dr. fil)
Povod za tokratni zapis je sicer pogovor na Facebooku, vendar ga verjetno ne bi sestavila brez spodbude ekipe Skeptik.si. Hvala za brco v rit, za pripombe in lekturo. Objavljeno najprej pri njih.
Mamica, ki ima otroka s potovalno slabostjo, je včeraj neko skupino na Facebooku povprašala takole:
Pozdravljene mamice! Zanima me kakšno je vaše mnenje o homeopatskem zdravljenju otroka? Izkušnje so dobrodošle.
Načeloma se pri tovrstnih zadevah ne vpletam, ampak tokrat se mi je zazdelo neodgovorno, da se ne bi.
Moj odziv:
Zdravljenje resnih obolenj z vodo se mi zdi neodgovorno, manjše tegobice pa se odpravijo same od sebe.
Naslednja članica skupine:
Jaz … dajem homeopatska zdravila že od novorojenčka za krče,zdaj za zobke itd in ne mislim nehat,stvar odločitve,eni pač raje
otroke zastruplajo s kemijo iz naših lekarn…eni pač najdemo druge rešitve
Moj odziv:
Moj otrok za krčke ni dobil prav ničesar in tudi pri zobčkih ne bo. Razvojni krči in rast zob pač niso bolezen. Otrok pri
obojem potrebuje veliko potrpljenja in ljubezni, ne pa farmacevtske izdelke in homeopatsko natego z vodo. Moje mnenje.
Nekaj izmenjav naprej sem dodala:
Dokler dajete otrokom drago vodo po kapljicah (=homeopatska “zdravila”) za krče, zobe in potovalno slabost, super,
naj bogatijo homeopati. Otrokom ne bo nič boljše in nič slabše. Preden jim to začnete dajati v resnejših primerih, pa vsaj na hitro poglejte
npr. http://whatstheharm.net/homeopathy.html
Popolnoma pričakovano so se oglasile mamice, ki zaupajo homeopatiji in
jo uporabljajo pri svojih otrocih. Zaradi vztrajanja, da gre za drago vodo, sem bila hitro označena za nestrpno. Padlo je vprašanje, kaj so
mi homeopati hudega storili, bojda sem bila negativno nastrojena in vsiljiva s svojimi komentarji.
Menda sem ga res pobiksala, ko sem mamici, ki uporablja homeopatske kapljice na osnovi kamilic, poskušala pojasniti, da kamilice niso v
domeni homeopatije ampak zeliščarstva(1), ki ima znanstveno razlago in dokaze za svoje učinke ter je prednik sodobne farmacije(2). Končno se je našla poznavalka, ki je pojasnila:
homeopatska zdravila so v bistvu visoko potencirane snovi, lahko je npr. tudi baker. To pomeni, da je tako razredčeno, da ostane samo še kakšna molekula. Toliko se spomnim, ker sem delala včasih kot varuška pri homeopatinji. Mene je takrat prepričala, sem pa tudi že marsikaj probala.
Požela je aplavz. Tihega tudi pri meni, saj je homeopatijo opisala natanko tako, kot jo razumem jaz. Voda.
Zelo poljudno in neznanstveno o homeopatiji
(Ker se drugače ne da.)
Nekoč je živel gospod(3), ki se mu je zdelo precej logično, da se enako z enakim zdravi. Tega načela še nihče ni uspel dokazati, ampak
to homeopatov in njihovih strank ne moti. Osnovno načelo pomeni, da se bolnega zdravi s snovmi, ki bi pri zdravem človeku povzročile
simptome, za katerimi trpi ta bolnik. Primer. Človek ima težave z očmi. Vsi vemo, da oči pordijo in se zasolzijo tudi pri rezanju čebule. Čebula po opisani logiki torej zdravi obolenja oči.
Da pa je zadeva še malo bolj hecna, pacient ne dobi kar snovi, ki naj bi mu pomagala. Zato, da snov resnično učinkuje, jo je treba
“potencirati”(4), kot se reče v homeopatiji. V jeziku nehomeopatije to pomeni, da se snov močno razredči z vodo, močno pretrese, močno
razredči, močno pretrese, močno razredči, močno pretrese in tako v nedogled. Vse dokler po tem potenciranju v vodi ostane samo še kakšna
molekula domnevno zdravilne snovi. Največkrat pravzaprav niti ena molekula ne. Ostane samo še voda.
In ko povprašate homeopata, kako lahko zdravi s snovjo, ki je tako zelo razredčena, da je pravzaprav nič več ni, vam bo razložil, da ima
voda spomin(5). Za to, da naj bi si voda zapomnila, kaj je bilo v njej raztopljeno, in ta tudi učinkuje temu primerno, sicer ni nikakršnih dokazov, ampak gotovo drži. Potem pa svizec zavije cesarjeva nova oblačila, mene pa hudo zaskrbi, ali si je taista voda zapomnila, kaj vse je bilo v njej, še preden je začela redčiti zdravilno učinkovino.
Vse je naravno
Tobak in mušnice tudi. Marihuana je samo travica. Argument naravnosti je eden bolj nesmiselnih in kljub temu precej pogostih. Kristalni
sladkor, ki ga starši v sladicah in sladkanih pijačah ponujajo otrokom, je popolnoma nenaraven(6). Strup za organizem brez hranilne vrednosti. Je pa okusen. Drži, tudi jaz si ga privoščim, nenaravca.
Kaj imam proti homeopatom
V resnici prav nič. Mislim, da ima vsakdo do neke mere pravico služiti na račun človeške neumnosti. Dokler ne škodi. In tisto, kar se mi pri
homeopatih, ki sem jih poslušala po radiu, najbolj dopade, je, da opozarjajo, da njihove kapljice ne morejo biti nadomestek za prava
zdravila, ampak lahko le “pomagajo”(7) poleg njih. V primeru kakršne koli resne bolezni bo torej, predvidevam vsaj, pravi homeopat svojo
stranko napotil k zdravniku.
Da ne bom prestroga, naj dodam, da verjamem, da homeopati ljudem lahko pomagajo. Približno tako kot duhovniki ali psihoterapevti. Veliko je v naših glavah in iskreno mišljena pomoč človeka, ki mu zaupamo, lahko da voljo in moč za odpravo marsikatere tegobe. Zauživanje njihovih kapljic je najbrž izbirno, pomaga pa pri izračunavanju tarife za pomoč.
In ne bi se spravila k pisanju tega besedila, če ne bi bilo zastavljeno vprašanje, kaj si mislimo o homeopatskem zdravljenju
otroka. Zaenkrat ni dokazov, da bi homeopatija delovala bolje od (katerega koli drugega) placeba. Če je otrok dovolj star, da razume
zadevo in zaupa staršu, ki zaupa homeopatu, mu lahko koristi učinek placeba. Če gre za kar koli resnejšega, pa trdim, da je neodgovorno
otroka prepustiti vodi s spominom.
Rož’ce, kakršne so na primer kamilice, pa v tem kontekstu, prosim lepo, pustite pri miru.
Dodatek (27. 8. 2011):
Opozorjena sem bila, da homeopati “potencirajo” tudi z alkoholom. Dodajam torej še ta podatek. (Verjamem, da nič molekul zdravilne učinkovine v alkoholu bolj prime kot nič molekul zdravilne učinkovine v vodi.)
Opombe:
- http://eduwiki.si/Od%20zeli%C5%A1%C4%8Darstva%20do%20prvih%20lekarn
- http://eduwiki.si/tiki-index.php?page=Zgodovina+Farmacije
- http://sl.wikipedia.org/wiki/Samuel_Hahnemann
- http://www.shd.si/
- http://www.kvarkadabra.net/article.php/Informirani_raziskovalci
- Ne raste na drevesih. Ali na grmih. Ali kjerkoli. V bistvu je potrebne precej manipulacije s sladkornim trsom ali sladkorno peso, da
pridemo do belega sladkorja. - Ljudje, ki uporabljajo homeopatske pripravke poleg konvencionalnih, radi pozabljajo, da je bila tudi sodobna medicina zraven in učinek (ozdravljenje) pripišejo homeopatiji.
alcessa said,
August 25, 2011 @ 7:46 pm
Se strinjam. Poleg tega so bili pri nas pred kratkim objavljeni rezultati obsežne študije o homeopatiji. Zadeva sama po sebi ne pomaga. Pomagajo resnično samo placebo ipd. učinki (kar samo po sebi ni slabo, vendar tudi ne razlog za zagovarjanje homeopatije, kot tudi sama praviš).
In ja, ljubitelji “naravnega” znajo biti posebej nestrpni 🙂
epruvetka said,
August 26, 2011 @ 3:07 pm
Kaze, da placebo deluje tudi pri dojenckih in sicer, ce v koristnost pripravka verjame mamica.
Kitty said,
August 26, 2011 @ 8:05 pm
Se strinjam. Oz. kot pravi kolega biolog, po homeopatski logiki bi morali biti vsi popolnoma zdravi, če bi spili požirek morske vode na dan. Če ima voda spomin, so v požirku morja zagotovo spomini vseh obstoječih zdravilnih snovi …
dr.filomena said,
August 27, 2011 @ 2:21 pm
@alcessa in epruvetka: Vsekakor dojenček/otrok čuti, ali je njegova mati živčna ali umirjena. Učinek placeba vidim po tej poti.
@Kitty: In vseh strupov. Ampak pri homeopatiji je to lahko samo plus.
simon r. said,
August 28, 2011 @ 5:10 pm
Dokazano se placebo učinek prenaša tudi preko zdravnika na pacienta (torej – zdravniku so podtaknili placebo zdravilo) in tudi z veterinarja na žival (in verjetno tudi z lastnika na žival). Konec koncev – ne moremo mimo dejstva, da je najpogosteje uporabljeni placebo verjetno mamin poljub otroku in njene besede “Saj bo vse v redu, srček!” – čeprav statistika pravi, da ni vedno vse v redu in da na koncu itak vsi umremo.
Skratka – glavni kaveljc teh debat glede homeopatije je v tem, da je stvar vendarle treba nekako regulirati (produkcijo, prodajo, … ), hkrati pa – kako ustvariti mehanizem za paciente, da lahko tudi v sistemu javnega zdravstva so deležni homeopatije (ali jim damo v podpis formular v stilu “Ja, pri polni zavesti dovoljujem, da mi blefirate in podtikate placebo v obliki homeopatije ali česa drugega” ?).
Konec koncev, ko sem bil nazadnje februarja v bolnišnici, pa ves racio gor ali dol, so mi že zdravniki sami pravili, da največ naredim s pozitivno mislijo in s tem, da se svojim takratnim težavam ne predajam, pač pa ohranim optimizem. No, ta optimizem smo vendarle začinili z nekaj sredstvi uradno priznane medicine – za katero pa je vendarle menda uradno znano, da deluje le v 30-40% primerov. No, verjamem, da homeopatija ali placebo teh številk ne morejo drastično zvišati, kvečjemu za par odstotkov … ?
davor said,
August 29, 2011 @ 3:14 pm
:))))
Podpišem
miran said,
August 30, 2011 @ 7:52 am
Homeopatija, polaganje rok in ostale neumnosti so v redu in jih podpiram, ker spodbujajo proces naravne selekcije. Če mamice na tak način zdravijo resno bolne otroke, še toliko bolj.
Alenka said,
February 12, 2013 @ 5:26 pm
Poleg homeopatov se najdejo se razni ASEA pacienti, ki “aktivirano vodo” ponesejo se en nivo visje. Najljubsa tarca natega pa so jim rakavi pacienti
Kobrowsky said,
February 12, 2013 @ 8:18 pm
Pred léti sem se je tudi sam uspéšno posluževal.
http://kobrowsky.sopca.com/2007/02/19/kakosem-prakticiral-homeopatijo/
dr.filomena said,
February 16, 2013 @ 11:22 am
Slišati je zelo učinkovito! Bom podrobneje preučila!
ervin said,
June 7, 2013 @ 3:00 pm
Homeopatija deluje!
Vsak homeopat vam bo vedel povedati, da mu denar prinaša obilo pozitivne energije, srečnim uporabnikom homeopatije pa je denar negativna energija in ko se je znebijo ….jih bo prej ali slej obšlo spoznanje, da so bili nategnjeni….torej deluje.